Información general
Información general
Presentación
  • Alejandro Carbonell-Alcocer es Personal Investigador Postdoctoral Programa Propio 2020 (URJC), a tiempo completo del Departamento de Comunicación Audiovisual y Publicidad en la Universidad Rey Juan Carlos Forma parte del grupo de investigación consolidado Ciberimaginario y es miembro del Grupo de Innovación Docente en Comunicación, Tecnologías Digitales y Educación Abierta y del grupo de investigación en la Universidad Rey Juan Carlos. Académicamente, es Doctor Internacional en Ciencias Sociales y Jurídicas en la línea de Comunicación, Máster en Formación del Profesorado en la especialidad de procesos y comunicación audiovisual, y Graduado en Comunicación Audiovisual por la Universidad Rey Juan Carlos. Está especializado en la planificación y desarrollo de proyectos de comunicación digital y periodísticos, interactivos y multimedia y gestión técnico-creativa de proyectos de investigación nacionales e internacionales. Su actividad científica se focaliza en temáticas de comunicación científica y sostenibilidad, educación mediática y ambiental y comunicación digital e inmersiva. Ha publicado 14 artículos en acceso abierto en revistas científicas indexadas destacando Comunicar, El Profesional de la Información, Cogent Social Sciences, Journal of Cleaner Production, Multimodal Technologies and Interacion y Revista Mediterránea de Comunicación, entre otros.Ha realizado una estancia de investigación en el Institute for Simulation & Training (IST) en la University of Central Florida en Estados Unidos (3 meses) financiada por el banco Santander y la URJC. También ha impartido cursos de formación a investigadores y estudiantes en la Universidad Católica Portuguesa en Oporto (STA, Eramus+).

    ENG

    Alejandro Carbonell-Alcocer is a full-time postdoctoral researcher in the Department of Audiovisual Communication and Advertising. He is part of the consolidated research group Ciberimaginario and is a member of the Educational Innovation Group in Communication, Digital Technologies and Open Education innovation group  at Rey Juan Carlos Unviersity. Academically, he holds an International Doctorate in Social Sciences in Communication, a Master's Degree in Teacher Training with specialization in Audiovisual Communication and a Bachelor's Degree in Audiovisual Communication (Rey Juan Carlos University). He is specialized in the design and development of digital communication and journalistic, interactive and multimedia projects, as well as in the technical-creative management of national and international research projects. His scientific activities focus on scientific communication and sustainability, media and environmental education, and digital and immersive communication. He has published 14 articles in high impact international scientific journals such as Comunicar, El Profesional de la Información, Cogent Social Sciences, Journal of Cleaner Production, Multimodal Technologies and Interacion and Revista Mediterránea de Comunicación, among others. He has done a research internship at the Institute for Simulation & Training (IST) at the University of Central Florida in the United States (3 months), funded by Santander Bank and URJC. He has also given training courses to researchers and students at the Portuguese Catholic University in Porto (STA, Eramus+).

Méritos
Docencia y asignaturas impartidas en el curso actual
  • Grado

    PLAN ASIGNATURA
    (2373) GRADO EN COMUNICACION DIGITAL (FUENLABRADA)TECNOLOGIAS AUDIOVISUALES
    (2011) GRADO EN PERIODISMO SEMIPRESENCIAL (FUENLABRADA)PLANIFICACION Y DESARROLLO DE PROYECTOS EN LA RED
HISTÓRICO DOCENTE (ÚLTIMOS 10 CURSOS ACADÉMICOS)
Listado de proyectos (Últimos 10 años)
Publicaciones
  • Metaverse and Extended Realities in Immersive Journalism: A Systematic Literature Review (2023) Multimodal Technologies and Interaction, 7(10), 96. https://doi.org/10.3390/mti7100096

    Design and assessment of an experimental model for evaluating the effectiveness of audiovisual products on the circular economy aimed at promoting environmental awareness. (2023)  Journal of Cleaner Production, 423 138820. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2023.138820

    Biotechnology and Bio-Based Products Perceptions in the Community of Madrid: A Representative Survey Dataset. (2023) Data, 8(5), 84. https://doi.org/10.3390/data8050084

    Datasets on the assessment of the scientific publication's corpora in circular economy and bioenergy approached from education and communication. (2023) Data in Brief, 47, 108958. https://doi.org/10.1016/j.dib.2023.108958

    Metodologías y recursos educativos para fomentar la cultura ecológica y la concienciación climática en la Escuela
    . (2023) Revista de Investigación Educativa, 41(1), 185¿203. https://doi.org/10.6018/rie.520901

    Recommendations to improve communication effectiveness in social marketing campaigns: Boosting behavior change to foster a circular economy. (2022) Cogent Social Sciences, 8(1), 2147265. https://doi.org/10.1080/23311886.2022.2147265 
     

    Educating for a sustainable future through the Circular Economy: Citizen involvement and social change.
    (2022) Comunicar, 73, 21-32. https://doi.org/10.3916/C73-2022-02
     

    Una aproximación teórica a la evolución de los entornos 3D hacia la realidad extendida como medio ya los motores de juego como elementos de prototipado y configuración.
    (2022) Communication Papers, 11(23), 61-80. https://doi.org/10.33115/udg_bib/cp.v11i23.22828
     

    What is the maturity level of circular economy and bioenergy research addressed from education and communication? A systematic literature review and epistemological perspectives
    . (2021) Journal of Cleaner Production, 322, 129007. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2021.129007
     

    A methodological assessment based on a systematic review of circular economy and bioenergy addressed by education and communication.
    (2021) Sustainability, 13(8), 4273. https://doi.org/10.3390/su13084273
     

    La co