Jose Ángel Zúñiga Vicente
Catedrático/a de Universidad
5
Quinquenios
2022
5
Docentia
2019-20
4
Sexenios investigación
2022

Centro

Fac. CC. Economía y Empresa

Departamento

Economía de la Empresa (ADO), Economía Aplicada II y Fundamentos Análisis Económico

Área

Organización de Empresas
Información general
Presentación
  • José Á. Zúñiga Vicente is Full Professor in Management. Between 1997 and 2003 he was Assistant Lecturer at the U. of Salamanca. Visiting Academic Scholar at Middlesex U. London (2017, 2 months); Visiting Professor, Erasmus Staff Training Programme, at the Copenhagen Business School (2009) and Instituto Politécnico de Coimbra (2014); Invited Professor at U. Carlos III de Madrid (1999, 4 months) and Visiting Fellow at Warwick Business School (2000, 10 months).
    Co-director of UNESCO Chair: 'Creative Economy for Sustainable Development and Transforming the World'.
    Director of Master's Degree in Creative EconomyCultural Management and Development (URJC).
    He is a patent inventor with other professors of the Univ. Politéc. de Madrid.
    Favourable Report on the Appraisal of the Work of Teaching Staff (5 periods in the Docentia Programme. Docentia 2020 Score= 96.16; Excellent). He has supervised 5 PhD theses (a further 3 are underway), numerous TFGs and TFMs. He has been involved in 9 national projects funded by Spain's Ministry of Science, Innovation and Universities/Ministry of Economy and Competitiveness (Principal Investigator of 2), 4 projects funded by the Autonomous Com. of Madrid and 3 by the Autonomous Community of Castilla y León (Coordinator of 1), and 3 projects at Rey Juan Carlos U. (Director of 1). He has been a member of the Ibero-American Chair in Management and CSR-U. of Salamanca. 
    Research published in book chapters (Springer, Springer Nature, Sage, Elsevier, Emerald, Thomson Reuters-Civitas or Dykinson), articles in top-tier international and Spanish journals, articles in Conference Proceedings Citation Index-Social Sciences & Humanities and Working Papers (RePec and FUNCAS). Publications in the List of 50 Journals of FT (Financial Times) Research Rank and the top 100 journals according to Google Scholar Metrics (English). He has presented more than 90 papers at the most prestigious conferences on Management (Academy of ManagementStrategic Management SocietyAcademy of International BusinessBritish Academy of ManagementEastern Academy of ManagementEurOMAEuropean Academy of ManagementIberoamerican Academy of ManagementIFSAM or ACEDE). He is or has been a member of several scientific associations (ACEDEAIB, EurOMAEURAMSMS or AoM). Contributing author to the report Tecnologías orientadas a la movilidad: Valoración y tendencias, published by the Vodafone España Foundation and Red.es (2014).
    Reviewer for top journals (Organ. Sci., J. Manag. Stud.Organ. Stud., Long Range Plann., Br. J. Manag., J Bus Res., Bus. Ethics Environ. Responsib., J. Fam. Bus. StrategyInt. J. Hum. Resour. Manag.Gend. Manag., Eur. Res. Manag. Bus. Econ., LeadershipAsia Pacific Manag. Rev., Eur. Manag. J., J. Multinatl. Financial Manag.Eur. Manag. Rev., Rev. Knowl. Econ., J. Organ. Chang. Manag., BRQ Bus. Res. Q. or Manag. Decis. among others)conferences (AoM, AIB, SMS, or ACEDE) and assessment agencies (ANECA, ANEP, AGAE, ACUCyL and DEVA).
    He has received a research bursary from the Banco Herrero Foundation, and numerous grants and national/international awards.
    Secretary-Treasurer of ACEDE-Spanish Academy of Management (2020-2022) and Knowledge Transfer Coordinator (Internationalization Division-ACEDE).

Méritos
Docencia y asignaturas impartidas en el curso actual
  • Grado

    PLAN ASIGNATURA
    (2131) DOBLE GRADO EN CONTABILIDAD Y FINANZAS- RRLL Y RECURSOS HUMANOS (VICALVARO)INTRODUCCION A LOS NEGOCIOS I
    (2319) DOBLE GRADO EN CONTABILIDAD Y FINANZAS Y DERECHO (MOSTOLES)INTRODUCCION A LOS NEGOCIOS I
    (2318) DOBLE GRADO EN CONTABILIDAD Y FINANZAS Y DERECHO (VICALVARO)INTRODUCCION A LOS NEGOCIOS I
    (2149) GRADO EN CONTABILIDAD Y FINANZAS (MOSTOLES)INTRODUCCION A LOS NEGOCIOS I
    (2021) GRADO EN CONTABILIDAD Y FINANZAS (VICALVARO)INTRODUCCION A LOS NEGOCIOS I

    Máster universitario oficial

    PLAN ASIGNATURA
    (6058) MÁSTER UNIVERSITARIO EN ORGANIZACIÓN DE EMPRESASOTRAS LINEAS DE INVESTIGACION EN ORGANIZACION DE EMPRESAS

    Enseñanzas propias

    PLAN ASIGNATURA
    (4218) MÁSTER DE FORMACIÓN PERMANENTE EN ECONOMÍA CREATIVA ( MODALIDAD EXECUTIVE)ÁREA 1: CONCEPTOS INTRODUCTORIOS A LA ECONOMÍA CREATIVA PARA EL DESARROLLO SOSTENIBLE:
    (4218) MÁSTER DE FORMACIÓN PERMANENTE EN ECONOMÍA CREATIVA ( MODALIDAD EXECUTIVE)ÁREA 10: NUEVOS MEDIOS Y LOS E-BUSINESS
    (4218) MÁSTER DE FORMACIÓN PERMANENTE EN ECONOMÍA CREATIVA ( MODALIDAD EXECUTIVE)ÁREA 11: SECTORES TRANSFORMADORES CREATIVOS Y PRESENTACIÓN DE INICIATIVAS
    (4218) MÁSTER DE FORMACIÓN PERMANENTE EN ECONOMÍA CREATIVA ( MODALIDAD EXECUTIVE)ÁREA 12: BASES CONCEPTUALES: TERRITORIO, CULTURA E IDENTIDAD.
    (4218) MÁSTER DE FORMACIÓN PERMANENTE EN ECONOMÍA CREATIVA ( MODALIDAD EXECUTIVE)ÁREA 13: NATURALEZA, CULTURA Y TERRITORIO:
    (4218) MÁSTER DE FORMACIÓN PERMANENTE EN ECONOMÍA CREATIVA ( MODALIDAD EXECUTIVE)ÁREA 14: LA NUEVA GEOGRAFÍA DE LA CREATIVIDAD Y LOS CLUSTERS CREATIVOS
    (4218) MÁSTER DE FORMACIÓN PERMANENTE EN ECONOMÍA CREATIVA ( MODALIDAD EXECUTIVE)ÁREA 15: INNOVACIÓN CULTURAL EN LAS CIUDADES Y TERRITORIOS:
    (4218) MÁSTER DE FORMACIÓN PERMANENTE EN ECONOMÍA CREATIVA ( MODALIDAD EXECUTIVE)ÁREA 16: NUEVOS MODELOS DE GOBERNANZA. INNOVACIÓN SOCIAL Y TERRITORIAL:
    (4218) MÁSTER DE FORMACIÓN PERMANENTE EN ECONOMÍA CREATIVA ( MODALIDAD EXECUTIVE)ÁREA 17: ELABORACIÓN DE PLANES ESTRATÉGICOS URBANOS Y TERRITORIALES:
    (4218) MÁSTER DE FORMACIÓN PERMANENTE EN ECONOMÍA CREATIVA ( MODALIDAD EXECUTIVE)ÁREA 17: ELABORACIÓN DE PLANES ESTRATÉGICOS URBANOS Y TERRITORIALES:
    (4218) MÁSTER DE FORMACIÓN PERMANENTE EN ECONOMÍA CREATIVA ( MODALIDAD EXECUTIVE)ÁREA 18: DEL TURISMO CULTURAL AL TURISMO CREATIVO:
    (4218) MÁSTER DE FORMACIÓN PERMANENTE EN ECONOMÍA CREATIVA ( MODALIDAD EXECUTIVE)ÁREA 19: DESARROLLO DEL BRANDING Y DISEÑO EN LA CIUDAD
    (4218) MÁSTER DE FORMACIÓN PERMANENTE EN ECONOMÍA CREATIVA ( MODALIDAD EXECUTIVE)ÁREA 2: PATRIMONIO CULTURAL (MATERIAL E INMATERIAL) Y PATRIMONIO NATURAL:
    (4218) MÁSTER DE FORMACIÓN PERMANENTE EN ECONOMÍA CREATIVA ( MODALIDAD EXECUTIVE)ÁREA 20: FACTORES ESTRATÉGICOS DE CALIDAD DE VIDA. CIUDADES SOSTENIBLES:
    (4218) MÁSTER DE FORMACIÓN PERMANENTE EN ECONOMÍA CREATIVA ( MODALIDAD EXECUTIVE)ÁREA 21: CIUDADES INTELIGENTES Y MUNDO RURAL INTELIGENTE
    (4218) MÁSTER DE FORMACIÓN PERMANENTE EN ECONOMÍA CREATIVA ( MODALIDAD EXECUTIVE)ÁREA 22: CONCEPTUALIZACIÓN DE LA CIUDAD CREATIVA Y DE TERRITORIOS CREATIVOS:
    (4218) MÁSTER DE FORMACIÓN PERMANENTE EN ECONOMÍA CREATIVA ( MODALIDAD EXECUTIVE)ÁREA 23: METODOLOGÍA PARA LA TRANSFORMACIÓN URBANA SOSTENIBLE:
    (4218) MÁSTER DE FORMACIÓN PERMANENTE EN ECONOMÍA CREATIVA ( MODALIDAD EXECUTIVE)ÁREA 3: BASES CONCEPTUALES DE LAS ARTES VISUALES
    (4218) MÁSTER DE FORMACIÓN PERMANENTE EN ECONOMÍA CREATIVA ( MODALIDAD EXECUTIVE)ÁREA 4: LAS GALERÍAS Y EL MERCADO DE ARTE:
    (4218) MÁSTER DE FORMACIÓN PERMANENTE EN ECONOMÍA CREATIVA ( MODALIDAD EXECUTIVE)ÁREA 5: BASES CONCEPTUALES DE LAS ARTES DRAMÁTICAS:
    (4218) MÁSTER DE FORMACIÓN PERMANENTE EN ECONOMÍA CREATIVA ( MODALIDAD EXECUTIVE)ÁREA 6: LA INDUSTRIAL MUSICAL: DIRECCIÓN Y GESTIÓN DE FESTIVALES MUSICALES.
    (4218) MÁSTER DE FORMACIÓN PERMANENTE EN ECONOMÍA CREATIVA ( MODALIDAD EXECUTIVE)ÁREA 7: EL MUNDO EDITORIAL:
    (4218) MÁSTER DE FORMACIÓN PERMANENTE EN ECONOMÍA CREATIVA ( MODALIDAD EXECUTIVE)ÁREA 8: LA INDUSTRIA AUDIOVISUAL:
    (4218) MÁSTER DE FORMACIÓN PERMANENTE EN ECONOMÍA CREATIVA ( MODALIDAD EXECUTIVE)ÁREA 9: LA INDUSTRIA CREATIVA DEL DISEÑO
    (4218) MÁSTER DE FORMACIÓN PERMANENTE EN ECONOMÍA CREATIVA ( MODALIDAD EXECUTIVE)CONFERENCIAS EXTRAORDINARIAS / SEMINARIO
    (4218) MÁSTER DE FORMACIÓN PERMANENTE EN ECONOMÍA CREATIVA ( MODALIDAD EXECUTIVE)TALLER TRANSVERSAL (II) + PROYECTO
    (4218) MÁSTER DE FORMACIÓN PERMANENTE EN ECONOMÍA CREATIVA ( MODALIDAD EXECUTIVE)TALLER -2:TALLER DE MUSEOLOGÍA Y GESTIÓN DE EXPOSICIONES
    (4218) MÁSTER DE FORMACIÓN PERMANENTE EN ECONOMÍA CREATIVA ( MODALIDAD EXECUTIVE)TALLER-1:TALLER DE LIDERAZGO, COACHING Y EMPRENDIMIENTO CREATIVO
    (4218) MÁSTER DE FORMACIÓN PERMANENTE EN ECONOMÍA CREATIVA ( MODALIDAD EXECUTIVE)TALLER-3:TALLER EN ARTES ESCÉNICAS: COMUNICACIÓN EN DANZA Y PRODUCCIÓN TEATRAL
    (4218) MÁSTER DE FORMACIÓN PERMANENTE EN ECONOMÍA CREATIVA ( MODALIDAD EXECUTIVE)TALLER-4 + PROYECTO 4
    (4218) MÁSTER DE FORMACIÓN PERMANENTE EN ECONOMÍA CREATIVA ( MODALIDAD EXECUTIVE)TALLER-5 + PROYECTO 5
    (4218) MÁSTER DE FORMACIÓN PERMANENTE EN ECONOMÍA CREATIVA ( MODALIDAD EXECUTIVE)TRABAJO FIN DE MÁSTER
    (4218) MÁSTER DE FORMACIÓN PERMANENTE EN ECONOMÍA CREATIVA ( MODALIDAD EXECUTIVE)VISITAS TÉCNICAS CULTURALES / SEMINARIO.
    (4218) MÁSTER DE FORMACIÓN PERMANENTE EN ECONOMÍA CREATIVA ( MODALIDAD EXECUTIVE)VISITAS TÉCNICAS CULTURALES / SEMINARIOS
HISTÓRICO DOCENTE (ÚLTIMOS 10 CURSOS ACADÉMICOS)
Listado de proyectos (Últimos 10 años)
Códigos de investigador
Publicaciones
  • - Perote, J., Vicente-Lorente, J. D., and Zuñiga-Vicente, J. A. (2023). How reactive is investment in US green bonds and ESG-eligible stocks in times of crisis? Exploring the COVID-19 crisis. Finance Research Letters, 53, 103638.
    - Galan, J.I., and Zuñiga-Vicente, J.A. (2023). Discovering the key factors behind multi¿stakeholder partnerships for contributing to the achievement of sustainable development goals: Insights around the electric vehicle in Spain. Corporate Social Responsibility and Environmental Management, 30(2), 829-845.
     - Tragant Espeche, J.F., Sacristán-Navarro, M., Zúñiga-Vicente, J.Á., and Fernandes Crespo, N. (2023). Innovation and internationalisation during times of economic growth, crisis, and recovery prior to Covid-19: A configurational approach comparing Spanish manufacturing family and non-family firms. Journal of Family Business Strategy, 14(1), 100513.
    - Campos-García, I., and Zúñiga-Vicente, J.Á. (2023). The gender diversity-performance linkage at the board of directors and the workforce levels:  Testing two competing curvilinear models. Gender in Management: An International Journal38(3): 373-393.
    - Campos-García, I., Muñoz-Bullón, F., Sanchez-Bueno, M.J., and Zúñiga-Vicente, J.Á. (2022).
    Do employees boost opportunities to compete abroad? A longitudinal study of family and non-family firms. European Management Journal40(5), 741-757.
    - Benito-Osorio, D., Colino, A., Guerras-Martín, L.A., and Zúñiga-Vicente, J.Á. (2020). The combined effects of product and geographical diversification on performance: Evidence in manufacturing SMEs. BRQ-Business Research Quarterly, 23(2), 91-106
    - Guerras-Martín, L.Á., Ronda-Pupo, G.A., Zúñiga-Vicente, J.Á., and Benito-Osorio, D. (2020). Half a century of research on corporate diversification: A new comprehensive framework. Journal of Business Research114, 124-141.
    - Campos-García, I., Muñoz-Bullón, F., Sanchez-Bueno, M.J., and Zúñiga-Vicente, J.Á. (2020). Exploring the exporting-downsizing link: Does the type of export strategy and firm efficiency in foreign markets matter? Journal of Business Research108, 324-336.
    Zúñiga-Vicente, J.Á., Benito-Osorio, D., Guerras-Martín, L.Á., and Colino, A. (2019). The effects of international diversification on the link between product diversification and performance in a boom and bust cycle: Evidence from Spanish firms (1994-2014)Journal of International Management, 25(4), 100687.
    - Campos-García, I., and Zúñiga-Vicente, J.Á. (2019). Demographic characteristics and principals¿ leadership: Evidence in Spanish secondary schools.  Employee Relations41 (1):  119-141.
    - Forcadell, F.J., Úbeda, F., and Zúñiga-Vicente, J.Á. (2018). Initial resource heterogeneity differences between family and non-family firms: Implications for resource acquisition and resource generation. Long Range Planning, 51(5): 693-719.